Jistá paní učitelka si před nedávnem v novinách posteskla, že dnešním dětem nerozumí, že mají úplně jiné zábavy, než dříve, takové ty počítačové hry, sociální sítě na internetu a origami. Mohli bychom celou věc odbýt jako zábavný vtípek, ale zkusme se zamyset, jestli nakonec nemá pravdu. Pro většinu lidí stále ještě splňuje vlaštovka a parníček, coby dětská hra, plně představu o origami. Ne tak u mládeže, která se právě prostřednictvím internetu poučila, jak vypadá skutečné moderní origami, mající s parníčky pramálo společného.
ČOS se snaží těmto mladým origamistům všemožně pomáhat. Ať už tříděním znalostí, neboť ne vše lze z internetu vyčíst, nebo pořádáním setkání, kde se mohou potkat s jinými origamisty a také poskytováním prostoru na výstavách, aby se mohla mládež ukázat. A to i přesto, že jejich modely, jakkoli úchvatné a umně poskládané, se vystavují poněkud obtížně. Dnešní mládež není zvyklá poslouchat starší a tak si skládají to, co se jim samotným líbí a ne to, co by vhodně zapadlo do koncepce výstavy.
To je ale nepodstatné, důležité je, že v dorůstající generaci je budoucnost origami v České republice a snad také pád doktríny origami jako dětské hry. Právě k nové generaci origamistů v České republice patří např. Vojta Drnek (15 let) a Mirek Mrajca (ročník 1997), oba ze severu Moravy. Nesetkali se již s lopotným získáváním materiálu a informací, přímo vstoupili do velkého světa moderního origami, především díky internetu a komunikačním technologiím. Oba jsou velice nadaní a zruční, Mirek vyhrál v anketě Zlatý oříšek pro dětské talenty, Vojta se specializuje na neskutečně pracné mozaiky všech druhů a typů. V muzeu v Berouně jsme jim nabídli výstavní prostor a ti ho využili bezezbytku.
Zastavíme se na chvíli u některých modelů, které je možné vidět na berounské, ale i jiných výstavách. Mirek dokáže všechno složit ze čtverce z klasické kancelářské A4 – i sebesložitější věc. Vzniknou pak opravdové fascinující miniatury. Na výstavu do vitríny ale nejdou, nic by nebylo vidět. Mirek měl tedy za úkol složit na výstavu modely z velkých, ba co největších archů. Povedlo se: humr, strašek, tarantule a nosorožčík jsou složeny ze čtverců 50×50 cm. A podívejte se, jak jsou malé! Děsivou příšeru z cyklu Pán prstenů J.R.R. Tolkiena Názgúla složil dokonce z archu o hraně 70 cm! I on je ale ve srovnání s původním čtvercem malý. A nakonec Eifelova věž – je také složena ze čtverce z archu B1, tj. 70 cm. Ze srovnání těchto dvou modelů je zřejmé, že detaily jsou na úkor velikosti.
Vojta pro změnu skládá mozaiky a jsou pro něj již denní chleba. Nezalekne se ničeho a navíc je skvělý skladač, proto úkol složit krystalizaci 256 Kawasakiho růží zvládl na jedničku. Krystalizace růží je speciální druh mozaiky, kde jsou místo geometrických obrazců použité Kawasakiho růže. Můžete jich mít na mozaice čtyři, osm nebo taky 256. Vzhledem k všeobecnému povědomí, že Kawasakiho růže je velice obtížný model, prostě nebudete věřit, že někdo krystalizaci 256 Kawasakiho růží složil, dokud model neuvidíte na vlastní oči.
Uvedené modely a mnoho dalších naleznete v galerii na konci článku.
mozaiky různých typů
klasická Fudžimoto mozaika, třístupňová (cirka 40 minut na výrobu), jedenástistupňová (cirka 8 hodin na výrobu)
Tošikazu Kawasaki: krystalizace Kawasakiho růží – mozaika složená z 256 Kawasakiho růží (nelze složit)
interpretace: Vojta Drnek
všechny mozaiky z jediného čtvercového archu
Nazgul
design: Jason Ku
interpretace: Mirek Mrajca
papír 70 g/m2, čtverec 70 x 70 cm
Nosorožčík, tarantule, humr
design: Robert J. Lang
interpretace: Mirek Mrajca
hedvábný papír, čtverec 50 x 50 cm
Strašek kudlankový
design: Andrej Jermakov
interpretace: Mirek Mrajca
hedvábný papír, čtverec 50 x 50 cm
Krychlový osmistěn se svislou škvírou
design: Tomoko Fuse
interpretace: Vojta Drnek
barevná odtrhávací kostka, 24 modulů a 40 spojovacích proužků
Eiffelova věž
design: Robin Glynn
interpretace: Mirek Mrajca
barevný papír, A1
- 2010, Vojta Drnek: expozice na výstavě v Plzni
- 2010, Vojta Drnek: Doba ledová
- 2011, Vojta Drnek a Mirek Mrajca: expozice na výstvě v Ústí nad Orlicí
- 2011, Mirek Mrajca: expozice na Japonském dni Kaizen
- 2011, Mirek Mrajca: expozice na Japonském dni Kaizen
- 2011, Mirek Mrajca: expozice na Japonském dni Kaizen
- 2012, Vojta Drnek: expozice na výstavě v Letohradu
- 2012, Vojta Drnek: expozice na výstavě v Letohradu
- 2012, Vojta Drnek: expozice na výstavě v Letohradu
- 2012, Vojta Drnek: expozice na výstavě v Letohradu
- 2012, Mirek Mrajca: expozice na výstavě v Letohradu
- 2012, Mirek Mrajca: expozice na výstavě v Letohradu
- 2012, Mirek Mrajca: expozice na výstavě v Letohradu
- 2012, Mirek Mrajca: expozice na výstavě v Letohradu
- 2012, mladí origamisté: expozice na výstavě v Berouně
- 2012, mladí origamisté: expozice na výstavě v Berouně
- 2012, Mirek Mrajca: expozice na výstavě v Berouně
- 2012, Mirek Mrajca: expozice na výstavě v Berouně
- 2012, Mirek Mrajca: expozice na výstavě v Berouně
- 2012, Mirek Mrajca: expozice na výstavě v Berouně
- 2012, Vojta Drnek: expozice na výstavě v Berouně
- 2012, Vojta Drnek: expozice na výstavě v Berouně
- 2012, Vojta Drnek: expozice na výstavě v Berouně
- 2012, Vojta Drnek: expozice na výstavě v Berouně