Recenze: Duy Nguyen – Svět origami

00_titul

Vydalo nakladatelství Ikar

ISBN: 978-80-249-2597-4

Rok vydání: 2014

Nakladatelství Ikar má v oblibě různé hobby či výtvarné série a častým tématem je i origami, namátkou Kouzelné origami od Zülal Aytüre-Scheeleové, Fascinující svět origami zvířátek od Hectora Rójase nebo zde recenzovanou Skládej a tvoř nové origami od Soka Songa. Velkým počinem v roce 2014 byl překlad knihy Über origami od vietnamského origamisty Duy Nguyena žíjícího v USA. Kniha je velká, tlustá, přes 500 stran, a výživná. Však se také jedná o sebrané spisy – jde o soubor 14 předchozích knih.

Mladý origamista

Tuto knihu jsem si oblíbil hned po jejím otevření. Nejprve mě seznámila se základními origami sklady a základy. Celkový obsah a obrovské množství modelů je neuvěřitelné a myslím, že každý si najde v knize to své. Je potřeba dávat velký pozor v návodech, ale právě díky tomu se každému origamistovi rozvíjí přesnost a trpělivost, což je v origami to nejdůležitější. Knihu doporučuji všem, jak začátečníkům, tak pokročilým origamistům. Skvělá práce od Duy Nguyena.

Ladislav Kaňka

Překladatel

Kniha obsahuje 11 kapitol a podkapitol, jde tedy prakticky o seřazení dříve publikovaných knih za sebou. Kvalita návodů se za 10 let práce autora nezměnila a zůstává konzistentní (těžko si představit, že by návody někdo znovu překresloval). Česká origami terminologie je také v celé knize zachovaná, věnoval jsem tomu zvláštní pozornost. Nicméně je pochopitelně pravděpodobné, že v knize takového rozsahu vzniknou chyby. Doufám však, že jich je minimum.

Duy Nguyen je původem z Vietnamu, tedy z Asie, kterou lze považovat za kolébku origami. Tím spíše může čtenáře šokovat styl origami v této knize. Autor téměř výhradně nabízí modely ze dvou či více částí, neobvyklé formáty a jeho oblíbenou pomůckou jsou nůžky. Stříhá se opravdu, ale opravdu hodně. Modely bez stříhání lze nalézt pouze v kapitole skládání z bankovek – z pochopitelných důvodů.

Sestavení modelu zvířete ze dvou částí je vlastně logické. Např. takový rybí základ k tomu přímo vybízí, však Ladislav, inspirován postupy v této knize, vytvořil zajímavý model vlka ze dvou rybích základů. Při formování postav, např. z historie USA, je zase logické použití dokreslujících prvků jakým je např. cylindr u Abrahama Lincolna nebo pušky u vojáka z války severu proti jihu.

Stříhání se používá hodně a často, ale chytře. Hřívu koně můžete tvarovat poskládáním do harmoniky nebo nastříhat, oko Kyklopa můžete vymýšlet pomocí složitých záhybů nebo jedním vtipným střihem, jeden gazelí roh se jedním střihem rozdělí na dva – ušetříte tři hvězdičky obtížnosti, asi 80 kroků a dvě hodiny času. A to ani nemluvím o tom, jakými promyšlenými střihy vytváří postavy (Lincoln, Presley, kovboj a další).

Kniha je ucelená a konzistentní. Z jednotlivých částí lze vytvářet celé kompozice, třeba takový americký ranč s kovboji, divokými mustangy, Georgem Washingtonem či Elvisem Presleym zpívajícím k rodeu – z kvalitního materiálu to může jít rovnou na výstavu. Díky skládání z více částí a nástřihům jsou modely vhodné pro děti a mládež a vzhledem k rozsahu knihy je zabavíte nejméně do důchodu, možná déle. Knihu mohu jedině doporučit, minimálně pro seznámení s jiným přístupem k origami.

Ondřej Cibulka Origami, překladatel

K recenzi je připojena galerie několika modelů. Všechny modely složil a fotografie pořídil Ladislav Kaňka.

This entry was posted in Novinky. Bookmark the permalink.